czwartek, 25 sierpień 2022 11:50

Jak zarabiać na live streamingu?

live streaming live streaming pixabay

Transmisje online z roku na rok zyskują nowych widzów. Coraz to nowe branże rozpoczynają swoją przygodę ze streamingiem na żywo, nierzadko decydując się na odpłatny dostęp do swoich transmisji.

Live streaming to także nowy kierunek rozwoju dla wielu osób funkcjonujących już dobrze na rynku rozrywkowym. Twórców YouTube lub z Instagrama. Szukają oni nowych form dotarcia do widzów jak i sposobów na monetyzację swojej popularności. Na tym tle swoją potęgę zbudowało FAME MMA i wiele innych wydarzeń sportowych, a także kulturalnych. Dziś stosunkowo dużo twórców prowadzi swoje autorskie transmisje online. Nierzadko są to programy przypominające konwencją realizacje telewizyjne. Wciąż jednak stosunkowo mało wie jak może czerpać z nich zyski. Stąd też dziś przedstawiamy najpopularniejsze modele monetyzacji stramingu.

Subskrypcja na żądanie

W ostatnich latach model ten wychodzi na prowadzenie. Poprzedzał go model dostępu na żądanie. Jednak z uwagi na jego małą elastyczność i stosunkowo wysoką cenę przejście do modelu abonamentowego było tylko kwestią czasu. W praktyce, w modelu subskrypcji na żądanie, klient zobowiązuje się do wnoszenia comiesięcznych opłat, zwykle relatywnie niedużej wysokości, przez okres zwykle 12 miesięcy. Uzyskuje w ten sposób dostęp nie do jednego czy kilku, ale do całej biblioteki materiałów wideo dostępnych w ramach danej platformy. Subskrypcja na żądanie:

  • Ma niską barierę wejścia – niski koszt pojedynczej transakcji (20-30 zł) dużo łatwiej nam ponieść niż jednorazowo wpłacić z góry 360 zł za cały rok
  • Pozwala na wyższe ceny – podwyżka rzędu 10 zł miesięcznie w praktyce nie jest duża, za to w skali mamy 120 zł rocznie, dzięki temu dużo łatwiej klienci znoszą podwyżki niż gdyby musieli tą kwotę zapłacić z góry
  • Elastyczność pakietów – tworząc kilka różnych pakietów subskrypcji pozwala na zakup taniego, sprawdzenie jakości transmisji i w efekcie inwestycję w droższy pakiet przy kolejnym odnowieniu subskrypcji

Pay per view streaming

Płatność pay per view za live streaming to w praktyce płatność za oglądanie, tu i teraz. Sprawdza się bardzo dobrze podczas transmisji wszelkiego rodzaju wydarzeń na żywo. Co daje pay per view twórcom i organizatrom transmisji?

  • Wysokie zyski – metoda pay per view pozwala maksymalizować zyski, daje najwyższe wartości transakcji sprzedaży dostępu do wydarzeń okazjonalnych
  • Proste i zautomatyzowane procesy – by kupić dostęp często wystarczy kliknąć w przycisk „Kup teraz” na stronie wydarzenia, a dzięki integracji z systemami płatności online typu Blik, PayPal, Przelewy24, proces zakupu jest w oczach klienta bezpieczny
  • Elastyczność pakietów – pay per view pozwala na tworzenie pakietów subskrypcji dopasowanych do potrzeb odbiorców, poróżnionych ceną, a także zakresem funkcjonalności

Subskrypcje sezonowe

Ostatnim modelem są subskrypcje sezonowe. W naszym kraju nie są jeszcze zbytnio popularne z uwagi na fakt, że model „sezonu” nie jest wykorzystywany w produkcji. Dlaczego sezon, a nie np. rok. Odpowiedź jest prosta. W roku mogą mieścić się dwa lub półtora sezonu. Model ten wypełnia pustkę między subskrypcją czasową a płatnością za oglądanie. Co daje w praktyce?

  • Transparentne przychody – pokazuje nam jakie zyski generuje dany sezon, co pozwala nam szybko modyfikować założenia dla kolejnego sezonu
  • Płatność z góry – model ten zazwyczaj zobowiązuje odbiorców do zapłaty z góry za cały sezon, dzięki czemu zapewnia twórcom lepszą stabilizacje finansową

Model ten nie jest wolny od wad. Pamiętajmy, że zawsze znajdzie się grupa potencjalnych klientów, którzy będą chcieli uzyskać dostęp do transmisji w trakcie trwającego sezonu. Warto przygotować dla nich osobne pakiety dostępu wycenione proporcjonalnie do wielkości pozostałych do obejrzenia materiałów.