niedziela, 24 kwiecień 2022 11:28

Jak walczyć z inkontynencją stresową?

Oceń ten artykuł
(1 Głos)
popuszczanie moczu popuszczanie moczu pexels

IInkontynencja stresowa, czyli wysiłkowe nietrzymanie moczu, zdarza się w każdym wieku i płci. Jednakże głównie dotyka osób w wieku starszym. Co więcej, częściej borykają się z nią kobiety niż mężczyźni.

W przypadku pojawienia się tej dolegliwości istotne jest znalezienie jej przyczyny. Ustalenie czynnika odpowiedzialnego za popuszczanie moczu pozwala na wdrożenie skutecznego leczenia.

Przyczyny inkontynencji stresowej

Główną przyczyną wysiłkowego nietrzymania moczu jest dysfunkcja mięśni dna miednicy, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie cewki moczowej. Ponadto, popuszczanie moczu jest wynikiem szybkiego wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej w trakcie kaszlu czy kichania a także podczas wysiłku fizycznego. Wystąpienie tej dolegliwości często pojawia się u kobiet po wielokrotnych porodach, u mężczyzn z nowotworem lub przerostem prostaty czy osób starszych z osłabionymi mięśniami zwieraczy. Przejściowymi przyczynami są czynniki związane ze stylem życia - nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, zaparcia, nadwaga bądź nadmierne nawodnienie. Schorzenie to często jest powodem problemów natury psychologicznej, takich jak wykluczenie z życia społecznego oraz depresja.

Leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu - od czego zacząć?

W przypadku pojawienia się problemu inkontynencji stresowej pierwszym krokiem jest wizyta u lekarza. Jego diagnoza, oparta o obraz kliniczny i dodatkowe badania, pozwoli na znalezienie przyczyny dolegliwości a przez to wdrożenie odpowiedniego dalszego postępowania. Początkowo, korzystnym rozwiązaniem jest wdrożenie zmian w stylu życia. Są to m.in. ograniczenie spożycia alkoholu oraz kofeiny, zmniejszenie masy ciała, wyrobienie nawyku oddawania moczu w określonych godzinach oraz unikanie jednorazowego picia dużej ilości płynów. W przypadku nietrzymania moczu o podłożu psychogennym, przydatna może być pomoc psychologa lub psychoterapeuty. Pozwoli to na oswojenie się ze stresem oraz odpowiednie reagowanie w sytuacjach, kiedy dochodzi do mimowolnego popuszczania moczu. Im wcześniejsza reakcja na pojawienie się problemu z nietrzymaniem moczu, tym szansa na szybszy powrót do zdrowia.

Zachowawcze leczenie inkontynencji stresowej

W przypadku wysiłkowego nietrzymania moczu kluczowe jest wzmocnienie mięśni dna miednicy. Istotnym aspektem takiego działania jest nauka napinania właściwych partii mięśniowych. Najlepsze wyniki pojawiają się przy ćwiczeniu 6-10 razy dziennie w różnych pozycjach - stojącej, leżącej lub siedzącej. Inną możliwą drogą terapeutyczną jest zastosowanie leczenia chirugicznego lub leków. Najczęściej wykonuje się zabiegi podwyższenia szyi pęcherza moczowego lub operacje pętlowe. Farmakoterapia obejmuje wykorzystanie m.in. hormonalnej terapii zastępczej czy leków antycholinergicznych. Ponieważ proces leczenia inkontynencji może potrwać, komfort w codziennym życiu przyniesie zastosowanie tamponów, wkładek bądź pieluchomajtek. Produkty te zabezpieczają przed wyciekiem moczu oraz umożliwiają zachowanie odpowiedniej higieny.

Źródła:

  1. https://www.mp.pl/pacjent/nefrologia/choroby/chorobyudoroslych/57804,nietrzymanie-moczu
  2. https://www.abena.pl/produkty/produkty-do-inkontynencji/abena-light/czym-jest-inkontynencja
  3. https://stomalife.pl/slownik/inkontynencja-stresowa/
  4. https://uritam.com/czym-jest-inkontynencja-stresowa-i-jak-z-nia-walczyc/
  5. https://www.e-zikoapteka.pl/artykuly/inkontynencja-czyli-nietrzymanie-moczu-ten-problem-mozna-opanowac.html
  6. https://www.tena.pl/artykuly/czym-jest-inkontynencja-stresowa