wtorek, 24 wrzesień 2024 17:50

VR jako narzędzie wspierające naukę osób z niepełnosprawnością intelektualną

VR VR Pixabay

Nowoczesne technologie coraz częściej zmieniają sposób, w jaki osoby z niepełnosprawnościami uczą się i rozwijają. Wirtualna rzeczywistość (VR) otwiera nowe możliwości edukacyjne, które mogą być szczególnie korzystne dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dzięki VR, osoby te mogą szybciej przyswajać podstawowe umiejętności życiowe, które normalnie wymagałyby dłuższego czasu nauki pod opieką opiekunów.

Spis treści

Tobias Loetscher i badania nad nauką przez VR

Wirtualna rzeczywistość może znacząco poprawić jakość nauki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Badania prowadzone na Uniwersytecie Południowej Australii wykazały, że uczestnicy, którzy korzystali z immersyjnych zestawów VR, osiągali lepsze wyniki w rzeczywistości, w porównaniu z osobami uczącymi się na tabletach.

Badanie objęło 36 dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, które uczestniczyły w 12 sesjach szkoleniowych, ucząc się m.in. rozdzielania odpadów na ogólne, organiczne i do recyklingu. Grupa korzystająca z VR osiągnęła znacznie lepsze wyniki w realnym świecie niż ci, którzy korzystali z mniej zaawansowanych narzędzi.

Stefan Michalski o zastosowaniu VR w bezpiecznym środowisku

„VR umożliwia osobom z niepełnosprawnością intelektualną uczestnictwo w nauce poprzez doświadczenie, eliminując ryzyko związane z rzeczywistym światem.” – Stefan Michalski

Dr Stefan Michalski z UNSW w Sydney podkreśla, że VR tworzy środowisko symulacyjne, które pozwala na naukę umiejętności życiowych bez obaw o kontuzje czy ograniczenia czasowe. Wykorzystanie VR umożliwia naukę przez doświadczenie, co dla wielu osób z niepełnosprawnością intelektualną jest bardziej efektywne niż tradycyjne metody.

  • Bezpieczne środowisko do nauki
  • Realistyczne symulacje codziennych czynności
  • Możliwość wielokrotnego powtarzania zadań

Andrew Franze i wyzwania dla osób z niepełnosprawnością intelektualną

Wyzwania, z jakimi borykają się osoby z niepełnosprawnością intelektualną, mogą znacząco wpływać na ich zdolność do samodzielnego życia. Zdolność do wykonywania podstawowych czynności, takich jak gotowanie, sprzątanie czy korzystanie z transportu publicznego, jest często ograniczona.

Andrew Franze z Uniwersytetu Południowej Australii zaznacza, że VR może być kluczowym narzędziem w nauczaniu tych umiejętności, dając osobom z niepełnosprawnością możliwość trenowania w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku.

Potencjalne wykorzystanie VR w innych dziedzinach

Technologia VR może zostać wykorzystana do nauczania nie tylko zarządzania odpadami, ale również innych umiejętności, takich jak:

  • Gotowanie i bezpieczeństwo w kuchni
  • Higiena osobista
  • Nawigacja transportem publicznym
  • Umiejętności społeczne

VR może pomóc osobom z niepełnosprawnością intelektualną zredukować lęk związany z wizytami u lekarza. Dr Michalski pracuje obecnie nad projektem wykorzystania VR do przygotowywania tych osób do interakcji z systemem opieki zdrowotnej, co może znacząco zmniejszyć ich obawy i stres.